Repareercafé Tytsjerk

Repareercafé Tytsjerk, iedere 2e zaterdagmorgen van de maand van 9.30 – 12.00 uur

Repareercafé12248085_530837443733127_8127545201065931545_o

Hergebruik in plaats van weggooien. Dat beoogt het Repareercafé dat op zaterdagmorgen 17 januari 2015 van start is gegaan in It Atelier.

Wonderen bestaan niet? In het Repareercafé wel. Een naaimachine¸ die bij de eigenaresse thuis helemaal vast zat¸ blijkt in het Repareercafé weer als een zonnetje te lopen¸ na een enkel druppeltje olie.

Soms is voor reparatie maar een kleine actie nodig¸ soms ook niet. De zeven actieve vrijwilligers van het Repareercafé zien het als een uitdaging om spullen¸ die genomineerd zijn om naar de vuilstort te gaan¸ weer aan de praat te krijgen. Dat lukt niet altijd¸ maar veelal wel. En dat is mooi voor het milieu en voor de portemonnee van de eigenaar.

Je zou dan ook denken¸ dat het wel druk zal zijn¸ iedere 2e zaterdagmorgen van de maand in het Repareercafé. Want wie heeft er nou geen apparaat in huis dat kuren vertoont of het helemaal af laat weten? Nee dus.

Het Repareercafé is een experiment van een jaar. In december kijken de vrijwilligers of zij er in 2016 mee doorgaan. Dat is natuurlijk afhankelijk de hoeveelheid kapotte apparaten die ingebracht worden. Of is repareren iets van de jaren 80? Nee toch!

Overigens kunt u bij het Repareercafé ook terecht met vragen over uw computer en uw fototoestel. Het publicatiebord voor het dorpshuis zal u er maandelijks aan herinneren wanneer het Repareercafé geopend is. Iedere 2e zaterdag van de maand van 09.30 − 12.00 uur dus.

Voor meer informatie: Gerrit van der Sar tel 432467

Om alles goed te laten verlopen zijn de volgende spelregels opgesteld:

  • Aan reparaties zijn geen kosten verbonden, maar een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. Daarvan kunnen kosten voor de koffie voor de vrijwilligers en de aanschaf van materialen betaald worden
  • Bezoekers die kapotte voorwerpen aanbieden, doen dat op eigen risico. Reparateurs en organisatoren zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van reparatie, adviezen en instructies
  • Garanties worden niet gegeven
  • Reparateurs zijn niet verplicht om gedemonteerde apparaten die niet gemaakt kunnen worden, weer in elkaar te zetten
  • Bezoekers dienen zelf te zorgen voor aanschaf van vervangende onderdelen. Dat kan betekenen dat het apparaat pas de volgende keer gereed gemaakt kan worden
  • Om lange wachttijden te voorkomen, wordt bij drukte maximaal één kapot voorwerp per persoon bekeken.
  • Bezoekers zijn zelf verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van kapotte voorwerpen, wanneer reparatie niet mogelijk is.